söndag 3 november 2013

Projekt swatch...

Detta är vad jag håller på med i detta nu, en prefekt söndagssyssla när man är lite bakis, trött och det stormar ute!

Enligt mitt spreadsheet i Google Docs har jag just nu 177 lack, och då har jag inte räknat med dem från Depend, eller dem har har dubbelt av. Det i kombination med att jag nu har flyttat ner alla mina lack från väggen ner i Helmern, vilket ger en mycket sämre överblick över lacken, så bestämde jag mig för att swatcha dem alla på stickor innan samlingen blir allt för stor för att projektet skulle bli oöverkomligt.

Nu har jag hunnit med att swatcha 72, och har alltså lite drygt 100 lack kvar att få upp på pinnar. Köpte ett gäng billiga swatchstickor på eBay, sex paket med 50 stickor i varje. Räcker alltså gott och väl till de lack jag har just nu.

Jag lackar rättvisande många lager lack på stickan och avslutar med ett lager topplack, sedan skriver jag lackets namn och antal lager på stickan.

Kul projekt, men jag orkar inte så många i taget, det är lite jobbigt att sitta i lackångorna allt för länge.

Om ni vill får ni gärna gissa på vilka lack jag swatchat på bilden längst ner! Några har jag visat på bloggen, andra är precis nyinköpta... Har ni andra tips på hur man bäst swatchar sina lack så shoot :)

Paket med 50 stickor i varje
Genomskinliga och redo att lackas! 
Ett drygt 20-tal av de färdiglackade stickorna, några lack ni känner igen? 

10 kommentarer:

  1. Jag sitter med samma projekt...väntade dock till jag kom upp i nästan 400 lack innan jag började. :p Men nu är jag snart klar med swatchningen, sen ska de sorteras i färgskala...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om jag började i rätt tid då! :) jag försöker sortera i färgskala under tiden, det känns lättast så... Men det är klurigt att få dem i perfekt ordning!

      Radera
  2. Jag har ett liknande projekt, runt 300 av mina lack är swatchade på en annan typ av stickor (lösnaglar limmade på en tunn glasspinne) och resterande 350 på stickor som du visar ovan. Det jag i omgångar håller på med just nu är att swatcha om dem till de plaststickorna så de ska vara likadana allihopa. Inte heller ett allt för kul arbete eftersom jag redan gjort jobbet en gång;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det förstår jag att det är jobbigt! Den första omgången blir ju lite ogjort arbete... Och det tar ju tid att göra om det! Kämpa på, det blir ju bra till slut :)

      Radera
  3. Åh vad bra söndagsnöjd. Det behöver jag ta itu med också med alla mina lack. Det kommer ta tid, men man får väl dela upp det. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt :) men det tar sin lilla tid, jag tar ca 20 lack åt gången, annars blir det för jobbigt. Börja i tid är mitt tips till dig ;)

      Radera
  4. Jaaa detta borde jag oxå göra ju!! Behövs topplack eg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det är både roligt och blir väldigt bra :) Jag har topplack för jag vill att man skall se lacket som det skulle se ut om det vore full manikyr. Det är såklart frivilligt, och jag tror inte att det behövs, för det går åt en hel del!

      Radera
  5. Alla mina är swatchade. Jag har en regel att jag inte får skriva in dom nya jag får hem i mitt spreadsheet innan dom är swatchade på sticka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att börja i tid! Får se vad som händer först, swatchande eller bokförande... Det blir så roligt att se alla lack på stickor!

      Radera